De organisatie van de toekomst

Hoe ziet de organisatie van de toekomst eruit?

1. Hongerig naar verandering
2. Innovatief, verder dan de klant/burger zich kan voorstellen
3. Wereldwijd georiënteerd
4. Van nature gericht op doorbraken
5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Zijn we er klaar voor?

1. Verandering
• Heeft de organisatie een sterke maar gezonde behoefte naar verandering?
• Is de organisatie uitgerust met visionaire uitdagers en hebben zij de vrijheid om zinvolle veranderingen te effectueren?
• Wordt verandering als een structureel programma gemanaged en gemeten op effectiviteit?
• Is er een robuust proces voorhanden om nieuwe producten/diensten/services en business modellen te integreren en investeringen bij te sturen indien nodig?

2. Innovatief
• Welke producten/diensten van de organisatie begaan nieuwe paden, die nieuwe markten of segmenten aanboren? Wat kun je ervan leren?
• Evalueert de organisatie systematisch potentiële geografische markten? Hoe bereikt men de efficiëntie van wereldwijde merken/producten/diensten terwijl ze lokaal relevant blijven?
• Als de voorkeur van de klant/burger wijzigt is men dan de eerste die het begrijpt en reageert of reageert de concurrent sneller?
• Integreert men ongelijksoortige data en systemen effectief om nieuw inzicht in de klant/burger te krijgen?

3. Wereldwijd geïntegreerd
• Worden wereldwijde kennis, middelen en verschillende competenties effectief geïntegreerd in netwerken van topinstituten?
• Worden leidinggevenden ontwikkeld om globaal te acteren en te denken?
• Worden maatschappelijke verbindingen ondersteund om integratie en innovatie te stimuleren?
• Is er een gedetailleerd plan voor wereldwijde samenwerking, overnames en aquisities?

4. Van nature gericht op doorbraken
• Zijn er doorbraken die de hele “markt” zal transformeren. Is het waarschijnlijker dat hij van de eigen organisatie komt of van een andere?
• Wordt er nagedacht over waar de volgende doorbraak vandaan komt?
• Wordt er gekeken naar concepten en business modellen van andere organisaties die de “markt” kunnen omvormen?
• Ben je in staat om ruimte te creëren voor ondernemerschap en innovatieve business modellen terwijl het dagelijkse werk doorgaat.

5. Maatschappelijk verantwoord
• Begrijpt de organisatie de verwachtingen van de burger voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, en hoe worden zij betrokken?
• Weet de organisatie naar welke NGO’s de burger luistert en werkt de organisatie met deze NGO’s samen?
• Is er voldoende inzicht in huidige “groene” ontwikkelingen die toegepast kunnen worden zodat ze bijdragen aan de bredere maatschappelijk verantwoorde bedrijfsstrategie?
• Biedt de organisatie employees de kans om zich persoonlijk te onderscheiden?
• Hoe verzeker je dat de werkzaamheden door de organisatie heen in overeenstemming zijn met het beleid en de maatschappelijke waarden.

(Bron: IBM Global CEO study)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s