Corona trends

Het is alweer zo’n tijd geleden dat ik iets op deze human trendwatching blog schreef. En er is zoveel gebeurd dat ik niet weet waar te beginnen. Dat doe ik dus maar niet en val met de deur in huis. Ik wil graag wat kwijt over de Corona crisis.

Ten eerste verbaasd het mij dat we allemaal weer zo graag op vakantie willen. En dan? Terugkomen en weer in een lockdown situatie belanden? Of erger nog, op vakantie in de lockdown terecht komen en niet meer naar huis kunnen omdat het vliegtuig niet meer mag vliegen? Was het niet zo dat de crisis uitbrak na de voorjaarsvakantie? Lekker allemaal wezen skiën en carnaval gevierd? Niemand kon toen vermoeden dat het zo heftig werd. Maar nu wel! Hebben we dan niets geleerd? Dat die vliegtuigmaatschappijen bijna failliet gaan is een geweldig goed. We horen niet te vliegen naar Barcelona voor 25 euro. Dat kan niet! Maar goed dat is een ander verhaal. Ik zou liever niet in een vliegtuig stappen met honderden mensen wetende dat je besmet kunt raken met het virus. Alleen al omdat het gaat om winst maken over de rug van gezondheid. Want o ja, als er te weinig mensen zo gek zijn om aan boord te stappen dan vliegen we gewoon niet, want dat is te duur. Huh? 25 euro?

De lucht was zo heerlijk helder en schoon en het weer was fantastisch, de natuurlijke beloning door ons gemak te houden en te genieten van kleine dingen om ons heen, de eigen buurt, het eigen dorp en het eigen gezin. Ja ik sla een paar groepen mensen over ik weet het. Maar het gaat erom dat we door lokaal te leven onze natuur een boost geven. En de aarde daarmee kunnen redden van uitputting met alle gevolgen van dien. De natuur reikt ons de hand. Pak hem aan! Dat virus is ook natuur en verplicht ons om ons gedrag te veranderen. Houdt afstand! Verspreiden! Niet allemaal als ratten in de val lopen van de verstedelijking.

Een andere trend die zich voordeed was racisme. Of mag ik dat niet zo noemen een trend? Ik vind het ontzettend lastig om iets over racisme te schrijven merk ik want bang om mensen op de tenen te trappen. Mijn uitgangspunt is altijd geweest. Respecteer de ander zoals jij ook gerespecteerd wilt worden. Dan komt het altijd goed. Ik heb totaal geen boodschap aan huidskleuren.
We zijn allemaal onderdeel van één grote menselijke familie. Verbonden in één waanzinnig web van leven. Voel je niet afgescheiden van anderen. Ieder mens is een beetje jij. En jij bent een beetje ieder mens. Door zo te denken kun je onvoorwaardelijke liefde voelen voor ieder mens. Ook voor mensen die zich gedragen op een manier waar jij het niet mee eens bent. (c. Jelle Hermus)

Ik laat het hierbij, genoeg gepraat…..denk er maar eens over na.

Geef een reactie